Teater Barda - en teater med passion, ärlighet och betydelse! | iMAGO

Teater Barda – en teater med passion, ärlighet och betydelse!

Teater Barda firar femton år i år. Teatern har under dessa femton år haft stora framgångar både lokalt och på nationell nivå med dokumentärer som visats i K Special, exempelvis dokumentären om uppsättningen av De Sociala Kongresserna. Det var i arbetet med De Sociala Kongresserna som Camilla Edfalk kom i kontakt med Teater Barda som danskoreograf och där hon numera är verksamhetsledare.

Bröstbild på Camilla som med vaken blick tittar in i kameran och ler brett. Hon är en ljushyad kvinna med långt brunt hår i sidbena.
Porträtt Camilla Edfalk (FOTO: Pressfoto Teater Barda).

Idén till Teater Barda kom från Annelie Bengtsson som jobbade inom vård och omsorg. Hon tyckte att det var så synd att det saknades estetisk verksamhet bland kommunens dagliga verksamheter. Annelie kom då på idén att starta upp en teaterverksamhet och kontaktade scenkonstchefen Gustav Kling på Estrad Norr för Länskulturen. Tillsammans utvecklade de ett samarbete mellan kommun och dåvarande landsting för att erbjuda teater på halvtid.

De började att söka efter intresse från möjliga skådespelare. De fick genast ihop elva skådespelare och teaterverksamheten kunde komma igång. Den första uppsättningen var den folkkäre Beppe Wolgers Dunderklumpen. Deras uppsättning var en succé och det dåvarande landstinget bestämde sig för att göra Teater Barda till en fast del av region Jämtland Härjedalens kulturverksamhet.

Scenbild på fem skådespelare med fokus på två manliga skådespelare varav den ena ligger ned och ser utslagen ut med en flaska i handen och den andra sitter på knä bredvid och håller vad som ser ut att vara något slags papper i händerna.
”Elefantmannen” med Teater Barda och Estrad Norr från 2023 (FOTO: Jörgen Vikström).

I år firar teatern alltså femton år och har genom åren haft stora framgångar. Deras senaste framträdande gjorde Teater Barda i år med sin uppsättning av Elefantmannen, en pjäs som är baserad på en sann historia om Joseph Merricks livsöde.

Utveckling i funktionsvariation genom kultur

Teater Barda har varit viktigt för skådespelarna. De känner att de blir hörda och sedda när de står på scenen, på ett sätt de inte alltid får i sin vardag. Det ger en ny självkänsla som har gjort dem som jobbar inom teatern gladare.

Scenbild från Elefantmannen med fokus på sex personer klädda i vitt som ser ut att applådera i en publik. De är rödsminkade runt ögonen och det gör att de ser slitna ut.
Ur föreställningen ”Elefantmannen” (FOTO: Jörgen Vikström).

Det har också hjälpt dem på andra sätt med sin personliga utveckling. Genom att arbeta med kultur så har många utvecklats i sin funktionsvariation. Det har bland annat gjort så att skådespelarna har lättare att jobba i grupp.

Det är inte bara för skådespelarna som Teater Barda har haft betydelse enligt Camilla. Hon anser också att Teater Barda hjälper svensk scenkultur att bättre spegla samhället. De ger en ny syn på kultur och tar död på fördomar mot personer med funktionsvariationer.

Guldkapacitet

När jag frågade Camilla om det var någonting hon tyckte extra bra om med Teater Barda berättade hon att det var att kunna hitta alla skådespelares guldkapacitet. Det gör att de kan utveckla och jobba in dessa guldkapaciteter i föreställningarna och ge publiken en unik upplevelse.

Scenbild ur Elefantmannen där flera där sex skådespelare som ser ut att tillhöra en cirkus-ensemble står runt en sittande man. De tycks huka runt en eld. I bakgrunden står en man som ser ut som en cirkusdirektör.
Mer ur föreställningen Elefantmannen (FOTO: Jörgen Vikström).

Att jobba med Teater Barda gav Camilla även en nytändning i hennes kärlek till dansen. Det ärliga sättet som skådespelarna i Teater Barda uttryckte sig i sin dans gick rakt in i hennes hjärta, för att det kändes så äkta och fick henne att se dansen på ett nytt sätt.

Just nu ligger Camillas fokus som verksamhetschef på att nå ut med teatern till en bredare publik och att fortsätta att utvecklas. Enligt henne finns kvaliteten där, nu gäller det bara att nå ut till allmänheten.

Mer om Teater Barda: https://estradnorr.se/estrad-norr/om-oss/teater/teater-barda.html

Scenbild med sex personer i vita skjortor, och svarta hängslen. En man står i mitten med stängda ögon och de andra fem personer står runt honom. Det ser ut som om de känner på honom eller vördar honom.
Från föreställningen Sociala kongressen (FOTO: Patrick Degerman).