Felix Swahn - en filmare som berör | iMAGO

Felix Swahn – en filmare som berör

En solig dag i början på juni hade vi stämt träff med serietecknaren och filmaren Felix Swahn. Till intervjun kom han cyklandes eftersom han bor på Södermalm i Stockholm. Vi mötte upp honom utanför Telefonfabrikens entré och efter det visade vi honom runt i Telefonfabrikens konsthall. Efter några glas bubbelvatten började vi vår intervju.

Vad har du för bakgrund?

Jag har gjort några stycken kortfilmer och olika animerade filmer till arkitektkontor, berättar Felix. Sen har jag jobbat som illustratör och omslagsskapare av några böcker. Jag är född i Karlskrona år 1993, men uppväxt i Stockholm.

Jag föddes med en autismdiagnos. Jag började prata när jag var 5 år gammal, men jag började teckna när jag var 2 år. Man kan säga att tecknandet har varit mitt modersmål, före talspråket. Jag gick ut gymnasiet med väldigt bra betyg berättar Felix.

Felix är en ung man med markerade drag, mörkt hår och runda glasögon. Han ler lätt när han kollar in i kameran.
Felix Swahn (FOTO: Therese Persson Näsberg)

Har du gått någon konstnärlig utbildning?

Jag har gått på filmutbildningar och serieutbildningar. Film- och konstutbildningar jag har gått på är Animationsakademien i Stockholm, 3D-moduleringskurs på distans på Högskolan i Gävle och CG Spectrum, advanced 2D animation course berättar han.

Jag har även gått på Konstskolan i Stockholm och serietecknarutbildningen på Skarpnäcks folkhögskola. Jag har gått på Gävle folkhögskola, projektåret och dokumentärfilmslinjen där säger han.

Hur får du dina idéer? Vad inspirerar dig?

Jag har blivit inspirerad när jag har varit på filmfestivaler och sett hur andra har gjort sina filmer förklarar Felix. Jag har blivit inspirerad när jag tittat på många filmer och tv-serier, som jag tycker är jättekul att titta på.

Jag har även några favoritregissörer där jag hittar enorm inspiration. De inspirerar mig att bli en väldigt bra historieberättare. Det är Tim Burton och Stanley Kubrick. Och sedan Wes Anderson som gjorde Moonlight Kingdom, säger han.

När började ditt intresse för film och animation?

Mitt intresse började när jag gick på dagis och fram till sjuårsåldern berättar Felix. Då började jag se historier på ett filmiskt sätt. Felix säger:

”Sen dess har jag velat hålla på med animationsfilm för att jag kommunicerar bättre med det än med det verbala språket till exempel.”

Och jag känner att folk förstår det jag tänker, vill säga och menar på ett bättre sätt än när jag använder det verbala språket, förklarar han.

En sida med totalt sju rutor i tre rader, ungefär som en serietidningssida. Sidan är i svartvitt och visar en händelse när Tim ser Ginger och förvandlas från hund till människa.
Storyboard till ”Being a dog” (ILLUSTRATION: Felix Swahn).

Din senaste film Being a dog har varit med på 110 filmfestivaler och vunnit 46 priser. Kan du berätta om den?

Det började som ett projektarbete på serietecknarutbildningen på Skarpnäcks folkhögskola. Jag ville berätta en historia om hur det är att vara annorlunda, från mitt perspektiv. Hur det är att vara människa, från min synvinkel. Och att utanförskap kan övervinnas, säger Felix.

Varför blev det just en hund? Jo, jag tänkte på att Edward Scissorhands är en robot, så hur ska jag göra min huvudkaraktär? Jag testade mig fram om det skulle vara ett spöke eller en robot, säger han. Men jag var oerfaren när det kommer till att använda stil och kreativt tänkande. Så jag bara tog en hund utan någon tanke på varför jag ville ha en hund.

Det som är bäst med hunden är det är människans bästa vän. Jag tänkte att det skulle vara väldigt roligt att ha en hund som karaktär på det sättet. Felix säger:

”För att jag vill att folk ska tänka att det som är annorlunda och det som är autistiskt är människans bästa vän. Inte som något besvärligt och jobbigt.”

En illustration svart bakgrund och Tim i fokus med en slags vit kontur runt sig, nästan som en gloria. Tima är tecknad med både kraftiga och tunna drag i ansiktet. Tim är lite tunnhårig, men har brunt hår kammat nästan som två horn, som spetsigt sticker rakt ut vid hans öron.
Karaktären Tim som människa i Being a dog (ILLUSTRATION: Felix Swahn).

Har du några projekt du arbetar med nu?

Jag har jobbat med olika uppdrag. I april och maj har jag jobbat med en musikvideo, som ska släppas i höst. Just nu är det hemligt, men den kommer i höst berättar han.

Har du några drömprojekt som du skulle vilja göra?

Jag skulle vilja göra långfilm, både spelfilm och animerade filmer. Och bli en Hollywoodregissör, säger Felix.

Ett drömprojekt jag skulle vilja göra är en längre film än jag gjort förut. Jag skulle ta ett kapitel som finns i min pågående självbiografiska bok, som jag har hållit på att skriva sen hösten 2013. Det beskriver min dagisperiod och hur jag upplevde min tid där, berättar han.

Har du speciella teman som du jobbar utifrån?

Ja, de senaste åren har jag velat berätta om utanförskap och historier som verkligen berör. Historier som verkligen behöver höras. Jag vill även berätta historier som bygger på den dramatiska kurvan. Med protagonist och antagonist säger Felix.

Sådana historier brukade jag älska när jag var yngre. Jag läste om den dramatiska kurvan när jag gick serietecknarutbildningen, förklarar han.

Illustration av en mörk omgivningen vid en lyktstolpe, där Tim som hund har lyft ett ben och kissar på stolpen. Tim har ett hundhuvud nu och människokläder på sig.
Karaktären Tim som hund i Being a Dog (ILLUSTRATION: Felix Swahn).

Vilket dataprogram använder du när du göra dina filmer?

Tidigare brukande jag använda TVPaint, men efter att jag utbildat mig brukar jag använda programmet Toon Boom Harmony, säger Felix. I det programmet har de bland annat skapat serier som Svampbob Fyrkant. Det är det program som de flesta animatörer använder.

Hur får du pengar till att göra dina filmer?

Jag brukar mest göra filmer som jag inte får några pengar för, för att kunna visa upp vad det är för grejer jag gör, förklarar Felix. Den musikvideon som jag pratade om har jag fått betalt för. Jag har gjort animerade filmer till ett arkitektkontor, då fick jag pengar för det säger han.

Vilka brukar du samarbeta med i dina filmer?

Nuförtiden har jag en bästis som jag brukar redigera filmer tillsammans med. Jag har en storebror som jobbar mycket med musik, berättar Felix. Sen har jag fått hjälp med ljud av Fabian Roos och Max Filipsson. Fabian har jag lärt känna genom gemensamma kontakter via Animationsakademien, berättar han.

Berätta om utställningen Unika Variationer, som du har varit med på?

Det var en utställning i Boden med olika konstnärer med funktionsvariationer. Vi jobbade individuellt med olika projekt och sen hade vi en gemensam utställning i Havremagasinet i Boden, säger han.

Illustration mot svart bakgrund och karaktärerna är ritade i vitt, så det blir som en negativ bild. Det är cirka sexton karaktärer, män och kvinnor, med olika utseende.
Karaktärsgalleri (ILLUSTRATION: Felix Swahn).

Du har rest runt på olika filmfestivaler i världen, vad tycker du om det?

Jag tycker att det är helt fantastiskt, men när det har var coronarestriktioner har man inte kunnat resa utomlands, berättar Felix. Jag är ändå överlycklig över att min film har fått resa ut i världen även om jag inte har gjort det, säger han.

Nu när restriktionerna håller på att försvinna har jag fått chansen att resa till Paris och Portugal och delta i festivaler säger han. Jag brukar åka tillsammans med andra som varit med och gjort filmen.

Det var väldigt intressant att lyssna och prata med Felix Swahn. Lycka till med dina framtida filmidéer.

KOMMENTAR

Filmen Being a dog handlar om Tim som känner sig utanför. När han känner sig utanför förvandlas han till en hund, men Ginger gör att Tim känner sig som en människa igen.

Mer om Felix Swahn: www.felixswahn.com 

Här kan du se Felixs kortfilm ”Being a dog” från YouTube.

Observera att filmen har tal och textremsa på engelska.