Rapport från Venedig-biennalen 2022 | iMAGO

Rapport från Venedig-biennalen 2022

Biennalen i Venedig är en mycket stor konstutställning som visas vartannat år. Under två varma soliga höstdagar besökte jag Venedig i Italien och biennalen.

Skulpturinstallation med en slags död kentaur som tycks hänga i en strypsnara. Hanna står bredvid kentauren på golvet och kollar upp på den hängande gestalten.
Hanna tittar på verk av konstnär Uffe Isolotto.

Årets utställning bjöd på många stora skulpturer i olika material. Allt från keramik, brons, trä, textil, mosaik, till glas, sand och sjögräs. De visade även måleri, film och foto. Jag såg också ett dans-performance. 

Många konstverk hade koppling till Outsider Art och jag tror att många konstnärer från Kultur och Kvalitets kulturförmedling skulle kunna delta. De som ansvarar för utställningen är inte rädda för att ta ut svängarna och är öppna för fria, spännande och lekfulla idéer. 

Skulpturinstallation i form av ett jättestort öra utomhus där Hanna står i hörselgången som tycks vara en dörr in, eller genomgång, till en byggnad bakom henne.
Hanna står i konst av Jonathas de Andrade.

Konst och vår värld

Många verk speglade vår miljö och olika naturfolks situationer i världen idag. Flera verk väckte starka känslor och berörde mig, särskilt Danmarks paviljong som handlade om jordens undergång och visade två stora varelser i havsmiljö. Konstnären heter Uffe Isolotto, och titeln på konstverket är And now we are water, på svenska Och nu är vi vatten.

Den nordiska paviljongen hade bytt namn till The Sámi Pavilion. I den var det tre samiska konstnärer: Máret Ánne Sara, Pauliina Feodoroff och Anders Sunna. De visade måleri och vackra hängande skulpturer som hade kopplingar till renar.

Skulpturinstallation i form av en kentaur som ligger på stenliknande plattor i ett hörn, omgiven av vad som ser ut att vara låga högar av ett mörkt organiskt material.
Konstnär Uffe Isolotto.

Konstnären Overtaci Louis Marcussen

Outsider Art-konstnären Overtaci Louis Marcussen (1894-1989) från Danmark visades i en sal. Hen skapade bilder och skulpturer av djurlika varelser och flygande maskiner. Hens skulpturer är stora textila figurer med kläder som är handsydda. Mindre skulpturer av figurer och helikoptrar var i papp och trä. Overtaci bodde sex år i Argentina, vilket syntes i konsten. 

Större delen av sitt liv levde Overtaci på en psykiatrisk klinik i Risskov, Århus. Overtaci var ett konstnärsnamn som hen använde och hen levde som transperson och skiftade mellan könen genom livet. Hen utforskade även den andliga världen och skapade konst utifrån detta. Idag finns det ett museum i Århus med hens konst.

En skulptur som tycks vara en slags dockliknande kvinna monterad på en liten träställning mot en fotograferad bakgrund på en vägg med tavlor som hänger på en vägg.
Konstnär Overtaci.

Många tankar

Att besöka Venedig-biennalen gav verkligen mersmak och väckte många tankar hos mig. Både om vad som är möjligt att skapa, vilka budskap man vill lyfta samt hur vår miljö och vårt samhälle är idag.

Skulpturinstallation av en abstrakt gul pyramid- eller tornliknande form med orangea inslag i med håligheter i mitten och blåa detaljer som kanske föreställer vattendroppar.
Konstnär Zsofia Keresztes.
En målad tavla i två sammanfogade delar i naiv stil med massa människo-huvuden som omger kring en vitklädd gestalt och engelsk text som kan antyda att det är ett bibliskt motiv.
Kostnär Sister Gertrude Morgan.
En målad tavla med ett blått övre färgfält, som går över till ett brunliknande färgfält i botten, men en suddig kvinnogestalt och en barngestalt i persikofärg som tycks falla nedåt.
Kostnär Miriam Cahn.
Textilkonstverk med en ensam skidåkare i mörk som är på väg ut på vita och öppna vidder. Den vita broderiduken anas som en bakgrund mot motivet.
Kostnär Britta Marakatt-Labba.