Konstnär Mathilda Jansson | iMAGO

Konstnär Mathilda Jansson

Vi träffar konstnär Mathilda Jansson på Kulturrummet aniAra i Hallsberg. Mathilda har hållit på med konst sedan hon kunde hålla i en penna, enligt henne själv. När hon var i 13-årsåldern började hon även skapa olika slags dockor. Mathilda utbildade sig till sömmerska på gymnasiet och har gått konstlinjen på Kävesta Folkhögskola. Hon är mest självlärd och håller på med skapandet varje dag.

På insidan av ett skyltfönster sitter Mathilda bredvid en av sina dockor och tittar upp i kameran mot oss. Mathilda har mörkt uppsatt hår. Hon har glasögon med mörka, lite avlånga bågar.
Mathilda Jansson (FOTO: Martin Nauclér)

Hur kom du på idén att skapa dockor?

Jag började jobba konstnärligt med att uttrycka fobier som jag hade, när jag gick på Kävesta. Dels ville jag komma över fobierna, dels gillar jag obehagliga och lite skräck-lika grejer. Dockor var en av mina mildare fobier, därför bestämde jag mig för att göra dockor.

Får du inspiration av skräck och det du är rädd för?

Inspirationen kommer från mina rädslor, fobier och det som finns runtomkring mig. Att vara ute på promenad och se ett coolt löv eller en fin skalbagge kan inspirera mig. Eller om jag tittar på film och ser någons halskrage på kostymen. Sedan testar jag mig fram.

Jag har fobi för dockor, clowner och mumier. Jag har blivit av med fobin för dockor och clowner. Jag försöker sakta jobba på mumier nu. Konsten har varit ett terapeutiskt arbete med mitt psykiska mående.

Boken har en benvit färg och börsen är sydd av mörkgrå sammet med en stor grå pärla hängande längst ner.
En liten bok bunden efter medeltida stil och en liten börs (FOTO: Martin Nauclér)

Du gillar spelfigurerna i dataspelet Elder Scrolls, hämtar du inspiration därifrån?

Lite grann, rent utseendemässigt, eftersom man kan sitta vid datorn och manipulera ansikten och färger. Man kan testa att göra det på riktigt och sedan gå tillbaka till spelet och göra om där.

Jag är också inspirerad av rollspelet Dragon Age. Det var det första dataspelet jag spelade när jag var 18–19 år.

Håret på dina dockor ser naturligt ut, är det riktigt hår?

Ett par av dockorna kan ha det. Visst hår finns på något som kallas hårtränsar, då kan det vara människohår. Jag får även hår från djur, det kallas mohair när det är från getter, till exempel. Men fibrerna i hästtagel är för grovt.

Jag köper löst hår, syr tränsar och gör peruker själv. Jag får även många saker från folk, då kan jag inte spåra ursprunget, men det mesta håret är syntetiskt.

Beige tyg i två lager som är sytt samman och med en stor tråcklad öppning mitt på. Den har broderi i samma färg som tyget och 8 små vita pärlor som hänger längs ned.
Löstagbar ficka eller börs (FOTO: Martin Nauclér)

Kläderna på dina dockor ser gammalmodiga ut, som om de är från 1500- och 1600-talen.

Jag är historieintresserad klädmässigt, men det är en mix. Jag är inte jättesträng med att det bara får vara en stil från 1600-talet. Medeltiden är också rolig, eftersom det är en udda period. Jag tar det jag gillar, men jag älskar att lära mig klädhistoria.

Vi har fått reda på att du haft ett uppdrag för Lerbäcks Teater, berätta om det!

Jag har praktiserat som kostymör-assistent på Lerbäcks Teater till deras sommarföreställning ”Ronja Rövardotter”. De behövde rumpnissar till föreställningen. Det skulle vara fyra masker för barnen som skulle spela rumpnissar.

Ett fotocollage med två barn i rumpnissemaskar som täcker halva ansikten, till strax ovanför munnen. Håret är trassligt och yvigt. Masken ser lite rynkig ut och ger intryck av en liten farbror.
Rumpnissar (FOTO: Lerbäcks teater)

Har du deltagit i några utställningar och har du någon utställning på gång?

Jag har varit med i några utställningar, som samlingsutställningen ”Nya Stjärn-Scott” i Hässleholm och en gästutställning på ”Konst runt Möckeln” under 2018. Jag hade en sommarutställning 2019 och 2020 på Galleri IsieTio i södra Skåne och Äspö kyrka förra sommaren. Men just nu har jag inga planerade utställningar framåt.

Varje ”sko” har två tunna band i naturfärg fästa i respektive balsaträbotten.
Chopines, en form av höga ytterskor i balsaträ (FOTO: Martin Nauclér)

Slutligen, vi säger tack för pratstunden och undrar hur man hittar dig, ifall man är nyfiken.

Är man nyfiken på mig och mitt arbete, så finns jag på Instagram som @mrsbenbone. Det går också bra att mejla mig på mrsbenbone@gmail.com. Tack för pratstunden!

En docka som är vit och ca 50 cm hög. Den är tillverkad av flera olika material, som gasbindor, band, linnetyg och konstgjort hår, allt har en vit färg.
Eliv (FOTO: Daniel Jönsson)
En närbild på Elivs ansikte från sidan. Munnen är lite öppen, det är rött inne i munnen men bara lite rött ut över läpparna, lite som kanten på ett sår, läpparna är glansiga.
Detalj av Eliv (FOTO: Charlie Halldén)
En docka som är ca 50 cm hög. Tillverkad av flera olika material. Huvudet är vitt och långsmalt med grå färg målat som en skugga längs näsan, som liknar en nos. Figuren har en svart läderrock med en uppfälld huva.
Ravn (FOTO: Martin Nauclér)
Tillverkad av svart sammetstyg med svart broderi och små svarta pärlor, axlarna tydligt markerade.
Bolero med hög krage (FOTO: Martin Nauclér)
En docka i helfigur, den är tillverkad av flera olika material bland annat tyg, läder, hår och färg. Huvudet är vänt uppåt och blicken riktas nedåt, ögonlocken är nästa slutna. Kläderna har flera lager, på överkroppen sitter ett gråblått snörliv och både sammet och velour i svart.
Ari (FOTO: Daniel Jönsson)
Huvudbonaden består av svart sammet, är hård och står upp på huvudet, som en tuppkam fast vänd så att den placeras tvärs över huvudet. Den är klädd med svart siden, små svarta skinnbitar och täckt med långa broderade rankor av små pärlor i silver och guld.
Huvudbonad (FOTO: Martin Nauclér)
En docka där endast huvudet och bröstet visas. Den är skapad av flera material, tyg, läder, färg och garn. Huvudet är format i tyg som är mörkbrunt och ansiktet är målat med symboler i både vit och svart färg. En liknar en snöstjärna, målad i vitt mitt över näsan på pannan.
Kolgrim (FOTO: Martin Nauclér)
Snörliv med inspiration från 1600-1700-talets mode. Tillverkad av svart läder och med många små metallringar fastsydda i rader uppifrån och ner.
Snörliv (FOTO: Martin Nauclér)
Dockan har stort vitt lockigt hår, med en blick som ser ner på alla och vars mun är formad med linjer som är rundade nedåt. Den långa halsen är lindad med tunt vitt tyg och en liten spetskrage.
Bödeln (FOTO: Martin Nauclér)
Dockan har långt silvervitt rakt hår. Ansiktet är hjärtformat, med silverskimrande hy och stora ögon med kraftiga vita ögonfransar. Det finns ett tredje öga i pannan. Hon har fyra långa armar, två på var sida.
Seraphim (FOTO: Martin Nauclér)
Dockans ansikte är hjärtformat och färgen är ljus och skimrande som pärlemor, hennes ögon har långa ögonfransar och noggrant markerade ögon med svarta pälsliknande ögonbryn. 
På huvudet har hon en svart bylsig huvudbonad av sammet.
Lilla Vala (FOTO: Martin Nauclér)