Klartext - nyheter på enkel svenska | iMAGO

Klartext – nyheter på enkel svenska

En dimmig morgon i början av januari begav vi oss från Örebro längs E18 mot Karlstad. Vårt mål var Sveriges Radio i Karlstad där programmet Klartext flyttade in 1 januari 2023. Vi firar inflyttningen med ett reportage i iMAGO.

Klartext är ett radioprogram som har funnits i snart 29 år. Programmet innehåller nyheter som är gjorda för att vara mer lättförståeliga, men ändå informativa så att alla som vill kan få ta del av det som händer omkring oss i Sverige och världen.

Medarbetare på Sveriges radio i Karlstad
Ett kontorslandskap med olika skrivbord och personer som sitter mitt emot varandra och arbetar.
Medarbetare på Sveriges Radio i Karlstad.

Klartext i Karlstad

Vi möts av en stor ljus lokal full av rörelse och aktivitet, kontorsplatser med en eller ibland två stora datorskärmar på skrivborden. Människorna som arbetar där surrar runt som flitiga bin i en bikupa.

Mitt i surrandet står en kvinna med ett soligt leende. Hon heter Laila Carlsson och är en av journalisterna som ska ta hand om Klartext och dess framtid.

Vi sätter oss i en skön soffa och några fåtöljer i ett mindre konferensrum. Inredningen är modern och ljus. Man känner sig pigg och alert trots mörkret utanför. Den andra halvan av Klartexts nya redaktion, Jonas Westerlund, har anslutit sig till intervjun.

Laila i fokus när hon pratar och gestikulerar med händerna.
Laila Carlsson berättar om Klartext.

Hur ser en vanlig dag ut på Klartexts redaktion?

Dagen startar jag som en vanlig reporter, vilket betyder att jag kollar SR:s och andra nyhetsmediers nyheter under förmiddagen. Utifrån det jag ser gör jag en lista över ämnen jag tycker vi ska ta upp i sändningen, berättar Laila.

Vid lunch kommer nyhetssändaren och vi har då ett möte där vi kommer överens om vad vi ska sända utifrån listan. Dagens topp är den största nyheten för sändningen, fortsätter Laila. Vissa dagar kan det också vara lite lurigt med vad för nyhet som är en topp, då vi försöker tänka utifrån vad målgruppen tycker är viktigast.

Hur många är det som jobbar med Klartext?

Vi är två som jobbar nästan heltid med Klartext, förklarar Laila, och vi kommer även att ha hjälp av två medarbetare. Eftersom vi är i samma lokal som övriga Sveriges Radios redaktioner, så kan vi bolla och få hjälp från andra medarbetare som vill hjälpa till med Klartext.

Vad är era bästa knep för att få till en bra sändning till Klartext?

Det kanske inte är så mycket till knep, förklarar Jonas, men vi båda gillar intervjuer med människor som berör och har ljud som betonar stämningen vi vill ha. Det kan vara så att någon nyhet finns liverapporterad från en annan reporter som vi kan klippa in och eventuellt lägga in lite ljud. Men man måste vara försiktig så man inte gör radioteater.

Överkroppsbild på Jonas som står i studio och pratar i en mikrofon.
Jonas Westerlund intervjuar.

Hur inkluderar ni er målgrupp?

Vi får en del från sociala medier där lyssnare antingen tipsar eller berättar något de tycker är viktigt, säger Laila. Vi hade kontakt med en tjej som heter Sophie. Under pandemin startade Sophie ett företag som pantade burkar. Pengarna gick till en egen hund och vi på Klartext återkopplade till henne under tiden.

Sedan har vi också fått ett mejl från en daglig verksamhet som har kommit i gång efter pandemin och de tänker lyssna på och bedöma Klartext för att sedan återkoppla till oss om vad de tyckte var bra eller dåligt och om det var förståeligt eller krångligt.

Jonas tillägger att de också funderar på att åka ut på evenemang och mässor och köra reportage därifrån, för att höra mer från målgruppen.

Hur vet ni vad målgruppen är intresserad av?

Det har gjorts en del undersökningar, säger Jonas. Sedan är det ju också en del vanligt nyhetsflöde, stora grejer i världen påverkar ju alla. Men är det mer relevanta nyheter för vår målgrupp som assistans och stöd tar vi upp det och kanske har det som toppnyhet. Laila säger:

”Vi tar gärna emot tips! Utan vår målgrupp är vi inte mycket. Utan dessa personer blir det svårt att göra bra radio i alla fall.”

Fokus på Jonas händer på ett skrivbord med små mixerbord.
Jonas styr en sändning.

Finns Klartext enbart på nationell nivå?

Ja, och vi har inga direkta planer på något annat heller, berättar Jonas. Men vissa nyheter blir ju regionala, vi har exempelvis en kollega i Skåne som har ett projekt där hon åker ut i region Skåne och söker upp målgruppen i flera sammanhang. En del av hennes klipp har vi använt som nyheter på Klartext.

Samarbetar ni något med de andra redaktionerna på Sveriges Radio?

Absolut, säger Jonas, har en reporter ett inslag man vill ha kan man ju fråga om det. Det vi gör med inslaget är att paketera om det för vår målgrupp. Vi är sällan ute och direktsänder.

Jag skulle nog vilja säga att vi är helt beroende av samarbetet med de andra redaktionerna, förklarar Laila.

Skulle ni kunna ha en anställd från Klartexts målgrupp?

Vi har inte kommit så långt än, men det är inte helt otänkbart, svarar Laila. Vi har tidigare gjort reportage om att arbetsgivare ska anställa fler ur målgruppen och våga ta steget. Det är mest tid och resurser vi behöver för att få vår redaktion att fungera, men det är såklart en spännande idé.

I en soffgrupp sitter Laila och Jonas bekvämt bakåtlutade och blir intervjuade.
Samtal med Laila och Jonas.

Något Klartext vill tillägga?

Jag är mest ivrig och tycker det här ska bli spännande, säger Laila. Så vi hoppas vi kan ta denna resa vidare men ändå göra vår grej. Sedan kompletterar Jonas och jag varandra ganska bra. Jag har oftast jobbat på nyhetsdesken som reporter, samt nyhetspresentatör och Jonas har varit producent och programledare, så vi båda har stort nyhetsfokus men från två olika håll.

Med det önskar vi på iMAGO ett stort lycka till åt Klartext och ser fram emot att få höra vilka inslag och äventyr den nya redaktionen kommer bjuda oss på under framtida sändningar.

FAKTARUTA

Klartext startade i Falun under våren 1994. Då fanns det radiokanaler för barn där och redaktionen hade erfarenhet av att arbeta med förenklade texter. Den sista sändningen från Klartext-redaktionen i Falun gjordes i slutet av år 2022. Sedan 1 januari 2023 sänder Klartext från Sveriges Radio i Karlstad.

Huvudsändningen är vardagar klockan 18.55 på radiokanalen P4 och 20.55 på radiokanalen P1.

13 januari sände Klartext ett inslag om iMAGO där Mathilda Jansson, Charlie Halldén och Kerstin Björsson intervjuades.

Bild från Klartext hemsida där Mathilda, Charlie och Kerstin står med varsitt nummer av iMAGO.

Lyssna på inslaget i Klartext