Creative Point - för dig som vill arrangera | iMAGO

Creative Point – för dig som vill arrangera

En svart och fet blocktext med namnet Creative Point i två rader.
Logga för Creative Point

Vad är Creative Point? 

Creative Point är ett unikt kulturprojekt som fokuserar på tillgänglighet, bemötande och välkomnande för dig som är kulturarrangör. Ofta när man snackar om tillgänglighet och bemötande så är det ur publikens perspektiv. Ibland är det någon som pratar om artistens perspektiv, om man har tur. Men få pratar om arrangörens perspektiv. Vi jobbar för att du till exempel ska kunna arrangera en utställning, eller jobba backstage på en konsert, något som ofta är helt omöjligt.

”Alltså, vad händer om jag vill sätta upp konserter, om jag vill sätta upp pjäser och jag vill sätta upp konst. Hur gör jag då?” 

Vi är också ett arrangörsnätverk av personer med funktionsvariation. Vi lägger inte vikt vid vilken funktionsvariation någon har, utan alla är välkomna. Vi är som regnbågens alla färger fast med funktionsvariationer.

En brokig skara människor på elva personer i ett stort gruppfoto som ler och är glada. Tre personer sitter i rullstol framför de andra i gruppen, varav Eddie är en av dem.
Gänget på Creative Point och Eddie Wheeler längst fram till höger.

När kom ni på att Creative Point behövdes och hur länge har projektet funnits? 

Creative Point startade för ett och ett halvt år sedan. Vi hade tidigare ett projekt som hette ”Arrangörer utan hinder”. Det var ett projekt som testade om det var möjligt att arrangera för någon med funktionsvariation. Vi märkte då att det var stora problem. Därför skapade vi Creative Point för att kunna utbilda arrangörsbranschen. 

Vad har ni fått för respons på Creative Point? 

Responsen har varit fantastisk och bättre än jag trott. Vi märker att utbildning är en pusselbit som fattas. Vi kommer till skolor, företag med fler, och alla säger att de har väntat på en utbildning, men de har inte vetat vem som ska utbilda dem. Det är nästan så att de skrattat av lycka över att det finns ett sånt här projekt. Så vi har inte behövt förklara varför Creative Point finns, alla har förstått att vi behövs och branschfolket verkar hålla med.

Ett gruppfoto på fem personer i inomhusmiljö och Eddie sitter i centrum. Han ler lite finurligt och sträcker fram en kaffekopp som för att skåla med oss.
Gänget på Creative Point.

Vilka riktar sig Creative Point till och för? 

Creative Point riktar sig egentligen till alla människor. Vi som är Creative Point och som har skapat projektet, vi är arrangörer och har funktionsvariation. Så arrangörer med funktionsvariation behöver du vara för att vara med i Creative Point. Men eventen vi gör är för ALLA. 

”Det är inte så att vi arrangerar ’CP-disco’ som en del tror. Utan vi gör grejer som alla får vara med på. Och vi gör det så bra att ingen fattar att det liksom ’bara var’ funkisar som gjorde de här eventet.”

Vad har varit den tuffaste utmaningen med Creative Point? 

Covid-19-situationen har varit tuffast. Vi har inte alls kunnat arrangera så många grejer som vi hade velat. När vi inte har kunnat jobba med event, då har vi försökt att jobba hårdare med utbildning. Kurserna är viktiga för att utbilda personer i branschen som inte har funktionsvariation. Så vi har inte suttit och rullat tummarna, utan snarare jobbat ännu hårdare för att hitta sätt att påverka så mycket som möjligt genom utbildning.

Kan man då säga att Covid-19-situationen gjort något positivt för Creative point? 

Bra fråga! Jag tror att Covid-19 har gjort att många människor tvingats leva annorlunda liv. Människor som kanske inte har förstått hur det är att vara funkis. Nu har de suttit hemma ett år och fattar att det inte är så kul att inte kunna göra grejer som man vill, eller är van vid att kunna göra – som att köpa pizza eller gå på konsert när du känner för det. Många med funktionsvariation lever ju så här varje dag. Jag tycker att det har kommit människor som varit intresserade av vårt arbete och utbildning, för att de har en större förståelse för oss och vår situation nu.

Jag har hört talas om något som heter Galleri Underdog, vad är det? 

Galleri Underdog är ett projekt som några arrangörer i vårt nätverk drog igång. Tanken var en stor utställning här på Brewhouse i Göteborg, där vi skulle bjuda in konstnärer med och utan funktionsvariation. Temat skulle vara tillgänglighet och se hur de olika konstnärerna skiljer sig åt i och hur de ser på tillgänglighet. Det var jättespännande, men sen kom alla restriktioner så vi har skjutit projektet på framtiden. Men Galleri Underdog är aktiva på Instagram och lägger ut konst där istället. 

En ritad bild i svarta konturer på ett hundhuvud i profil. Hunden har lång nos och långa öron, en basker på huvudet och S-formad mustasch.
Logga för Galleri Underdog.

Vad händer härnäst på Creative Point? 

Vi väntar på ett bättre utgångsläge så vi kan arrangera mera. Jag har 40 personer i kreatörsnätverket, vi säger både kreatörer och arrangörer, och ungefär hälften av dem är i riskgrupp. Även om restriktionerna skulle försvinna imorgon skulle vi fortsätta vara försiktiga. Vi vill inte belasta sjukvård och vi vill att alla ska känna sig trygga när de kommer på ett event. Vi ska inte arrangera bara för de som inte är rädda, vi ska hålla jämn front. 

Slutligen, vem är Eddie Wheeler då och vad gör du i Creative Point? 

Min roll låter lite knäpp, på ett sätt är det att göra så lite som möjligt. Jag jobbar med arrangörsgrupper och att hjälpa arrangörer förverkliga sina projekt. En del tror att jag är som en mamma som håller arrangören i handen, men det stämmer inte. Jag sitter med arrangören i idé-fasen och hjälper till med planering. Gör vi ett bra jobb redan då, så behöver jag inte hjälpa till så mycket senare. Jag jobbar också med event och håller en del utbildningar. Vi är tre projektledare som jobbar med Creative Point. Mina kollegor är Josefin som gör kurser och har kontakt med kunder, och Mirre som arbetar med det digitala och projektplanering.

Eddie Wheeler är en musiker som blev en arrangör som sen blev projektledare.

”Jag har fått Planetas pris 2020 som Årets Inspiratör för mitt arbete med kultur och funkisfrågor, vilket jag är stolt över!”

Porträtt på Eddie Wheeler. Han har svart hår i en undercut-frisyr och en silverring i höger öra. Eddie har en svart tröja och svart skinnjacka.
Porträtt på projektledare Eddie Wheeler.

FAKTARUTA

Creative Point syfte är ett arvsfondsprojekt där alla människor skall ha rätt till att förverkliga sina kreativa visioner. Ingen människa skall känna att hen inte är välkommen som arrangör eller publik på kulturevent, på grund av sin funktion. Creative Point:

  1. Skapar event.
  2. Håller kurser i att arrangera tillgängligt.
  3. Skaper ett mentorsprogram för arrangörer med funktionsvariation.

www.creative-point.se