Den här artikeln bjuder vi på, mycket nöje!

OPEN ART och intervju med Florian Fowl

En workshop som sprider ringar på vattnet

OPENART är Skandinaviens största biennal för samtidskonst pågår tolv sommarveckor i Örebro. En biennal är en utställning som händer vartannat år. Konstverk ställs då ut på olika ställen i staden. Konstverken vill uppmana besökarna till kreativitet och att uppleva staden ur helt nya vinklar. 

Under 2020 har Ateljé Inuti i Stockholm, Kulturrummet AniAra i Hallsberg och KoK inlett ett samarbete med OPENART. Samarbetet heter ”Som Ringar på Vattnet” och är återkommande workshops som bjuder in alla intresserade att vara med och skapa. Vi träffade Elin Persson som är verksamhetschef på OPENART för att lära mer om vad det är som händer.

Porträtt av Elin Persson. Elin är en medelålderskvinna med blont uppsatt hår och blåa ögon. Hon tittar in i kameran och ler brett mot oss medan hon håller en telefon mot örat. Elin är klädd i svart med en mönstrad svartvitt scarf om halsen.
Verksamhetschef Elin Persson

Hur började OPENART? 

OPENART föddes med den första utställningen 2008 som ett projekt. Det var låga besökssiffror på konsthallen, folk vågade inte gå in. 

”Vi bestämde oss för att flytta ut konsten i staden istället och då kom det plötsligt många besökare. Alla som rör sig i staden tvingas ta sig igenom konsten och man kan inte värja sig. Många tycker att det ger liv till staden och en del blir skitarga.”

Idag är OPENART en del av Örebro kommun och har utställningsprojekt som pågår i två år, eftersom vi är en biennal. Vår organisation växlar mellan att vara en massa anställda, sponsorer och konstnärer att hålla koll på, till att vara en liten kärna på fyra personer. Många är stolta över att vi finns. Folk flyttar hit och OPENART är en anledning till det.

När det är OPENART-sommar i Örebro, vad händer då?

2019 hade vi runt 80 konstverk placerade runtom i staden. Vi hade kartor, guidade visningar och olika slags workshops för både vuxna och barn. Nytt för 2019 var en app där besökarna kunde hitta konstverken och pricka av vad de sett. Vi får alltid mycket turister när det är utställning och vi försöker räkna hur många som besöker OPENART. Vi använder laserräknare i stan och kollar med hotell och turistnäringen. 

En stor rockring är lindad och flätad med mönstrade färger i grönt, blått, lila och gult. Tyget är flätat så det påminner om ett cykelhjul, med remsor som möts i mitten. Några tyg-girlanger hänger från den och ringen hänger från taket. En tygremsa har "Elise 10 år Stockholm" skrivet på sig. Nedtill i den stora ringen hänger en liten ring med ett kompakt flätat mönster, mest i grönt med orangea och bruna inslag.
En stor och liten ring klädda i tyg.

Hur kommer det sig att OPENART startade samarbetet ”Som Ringar på Vattnet”? 

Jag har känt Kerstin Björsson på KoK i många år och vi har samarbetat i olika projekt. Kerstin hade föreslagit att vi skulle besöka Inuti, men vi började med ett möte då du och Magnus Östling från Inuti besökte oss på OPENART sommaren 2019. 

Ja precis! Vi blev peppade av att se er lokal och besöka er verkstad. Sedan ordnade Kerstin så att ni kom till Stockholm och besökte oss på Inuti.

Vi på OPENART blev lika peppade av att besöka er. Våra verksamheter påminner ju lite om varandra. 

”Det som jag blev så provocerad av är att ett LSS-beslut kan skilja på vem som är konstnär eller ej. Jag är van att jobba med konstnärer från hela världen, ibland är det inte lätt och ibland är det jättelätt.” 

Det finns en gråskala i hur mycket stöd en konstnär behöver och hur självgående konstnären är. Så vi började prata om ett samarbete för att sudda ut gränserna.

Fokus på det flätade navet i en rockring som är lindad och flätad med mönstrade färger i en explosion av grönt, blått och turkos. Tygremsorna är bundna så det går ihop i mitten, som ekrarna i ett cykelhjul. I navet på ringen verkar någon ha knutit en tygrosett i brunt och blått.
Navet på en ring.

Det kan ju vara lite klurigt hur en ska prioritera eller börja ett sånt arbete. Inuti och AniAra tyckte det var roligt att ni vände sig till dem.

I våra samtal har vi hittat sätt att hjälpa varandra att bli mer inkluderande och tillgängliga för alla. OPENART har drivits mycket av lust och vilja, vi jobbar på att hitta våra strukturer för sånt här. Örebro är europeisk huvudstad för teckenspråk, så vi började med lösningar för teckenspråk. Då kom en våg med frågor om alla andra saker vi INTE hade gjort. Vi såg att det var ett område vi inte kunde mycket om. Vi har bland annat pratat om att göra en referensgrupp utifrån olika behov. Hur kan vi möta olika situationer som dyker upp i offentlig miljö?

En ring hänger mot en brunaktig vägg. Färgerna går i bjärta blåa, gröna och lila nyanser. Inuti ringen är ett hönsnät vars rutor omsorgsfullt har lindats med tygremsor, en och en. Mönstret påminner om en bivaxkaka. Nertill på ringen hänger en massa tyg-girlanger.
En ring med en explosion av havets färger.

Ja, det är en utmaning. Ni gör en stor och härlig utställning över hela Örebro centrum som ska klara väder, vind och människor i tre månader. 

Precis, så det är frågor vi jobbar vidare med. Vi lär oss också mycket när vi skapar tillsammans med konstnärerna från Inuti, AniAra och har stödet från KoK. Som med workshopen ”Som Ringar på Vattnet”. Nu är det andra gången vi kör workshopen. Den här gången är vi i en galleriapassage. Tidigare i somras var vi i en central park i Örebro. 

Hur har deltagarna i workshopen hittat hit? 

Vi vill vara i centrum, mitt i blickfånget, för att alla de som bara passerar förbi eller blir nyfikna ska kunna delta eller bara stanna till en stund. Workshopen är till för alla som vill delta. Sen har vi ju konstnärer från Inuti och AniAra som hela tiden är på plats för att göra ringar och hjälpa besökarna som kommer hit. Vi gör också informationsmaterial och skickar ut, annonserar på vår hemsida och sociala media.

Sofia står högt upp på en stege och böjer sig leende ner. Hon har brunt uppsatt hår och mörka kläder. Sofia sträcker ut handen för att ta emot en ring som en liten pojke med keps räcker upp till henne. Deras blickar möts i ett leende.
En ung deltagare överlämnar sitt bidrag till Sofia Gustafsson på OPENART för upphängning.

Vad kommer hända med alla ringar? 

Nästa OPENART-utställning är 2022 här i Örebro. Då kommer de att sättas ihop till en stor installation. Ju fler ringar vi skapar, desto större kommer upplevelsen bli i utställningen. Så den här workshopen kommer att dyka upp vid fler tillfällen för att besökarna ska kunna skapa tillsammans. Vi vet också att folk tycker det är kul att bidra när vi söker material till utställningen, som de begagnade textilier vi klär ringarna med. 

Hur kommer ni att sätta upp ringarna? 

Det får vi se. Det blir en utställningsteknisk fråga och vi vet ju inte hur stort verket kommer att bli. Kanske kommer vi att behöva bygga en hel konstruktion. Om du besöker vår utställning 2022 så får du se vad det blev!

Ett gruppfoto på elva, mer eller mindre glada arrangörer i workshopen. Det är blandad ålder på personerna. Några håller upp sina ringar som de håller på att tillverka. En tjej har lite busigt satt sin ring på huvudet, så den blir som en gloria. En kille ler brett och har hängt sin ring om halsen. I bakgrunden skymtar tygtrasor och fler ringar i en inomhusmiljö i en shoppinggalleria.
Gruppfoto på deltagarna från aniAra, Inuti, KoK och OPENART.

FAKTARUTA

Workshopen ”Som Ringar på Vattnet” vill med enkla medel skapa stor effekt. Med rockringar och tygremsor skapas ringar.

Alla skapade ringar kommer sedan att sättas ihop i ett stort konstverk som visas under utställningen 2022. Idén kom från Anneli Aaltonen Krantz, konstnärlig ledare på Inuti.

www.openart.se


Intervju med Florian Fowl

Florian och Hanna sitter vid ett bord mitt emot varandra och pratar. Florian är ung och har långt rött hår i en hästsvans och skägg, en svart t-shirt och mörklila batikbyxor på sig. Hanna har en grå t-shirt, glasögon och mörkt hår i axellång mittbena. I förgrunden hänger några textilklädda ringar i kulörta färger
Hanna intervjuar Florian Fowl

Vem är du? 

Jag är Florian Fowl från Tyskland. Nu är jag hos Kulturrummet AniAra för att jag deltar i ett projekt där folk som är arbetssökande får erfarenheter från olika platser och arbeten i Sverige. Vi kan pröva olika jobb. Det är en jättebra möjlighet för unga som inte vet vad de vill jobba med i framtiden. 

Vad spännande, hur länge har du varit här?

Jag har varit här i sju veckor. Under de två första veckorna hade vi massa olika kulturella aktiviteter. Vi besökte olika platser i Örebro som vattentornet Svampen, Naturens hus, Slottet och Wadköping. 

Örebro är en liten stad jämfört med städer i Tyskland. Det är fullt med folk överallt. Det gillar jag med Sverige, att det är litet och trevlig. Det går att gå ut i naturen och få tid för sig själv, utan att det är massa folk överallt. 

Du jobbar på AniAra, hur kommer det sig att du är med i den här workshopen? 

Precis, jag jobbar på AniAra i tre veckor till. När de berättade om den här workshopen ”Som Ringar på Vattnet” och OPENART, så tyckte jag att det lät toppen. Jag har inte jobbat så mycket med konst tidigare, lite i skolan och en del på fritiden. 

Jag gillar de blåa och gröna nyanserna på tygerna. Jag har verkligen tyckt om att göra drömfångare under den här workshopen. Jag ser fram emot att visa folk hur man skapar konst och kan hitta sig själv genom konsten. 

Florian sitter med en tygklädd ring i sitt knä. Textilierna är i gröna, bruna och blåa nyanser. Han har en koncentrerad min och tittar på sina båda händer när han arbetar. Ringen har ett cirkelmönster i mitten, som en kanelbulle. Mittenringen ser ut att vara uppspänd mot den stora ramringen, nästan som på ett trumskinn.
Florian arbetar på sin ring.

Ja, alla gör verkligen sina ringar olika och alla kan skapa. En del tror inte att de kan, men det brukar gå bra ändå. 

Ja, ibland behövs bara en lite knuff för så de märker att de faktiskt klarar det.

Har du jobbat med något mer på AniAra? 

Ja, de har lite olika projekt varje månad eller så. Det finns symaskiner, möjlighet att jobba med lera, trä, teckning eller måleri. De är verkligen kreativa.

Kommer vi att se dig på OPENART 2022? 

Ja det hoppas jag. Jag vill komma tillbaka för att se hur det blev när det är klart!

  

Dela denna artikel