Recension "Lerins Sommarö" | iMAGO

Recension ”Lerins Sommarö”

SVT Play

På en trappa utomhus sitter Lars och Junior bredvid varandra i somriga kläder och ser glada ut. I bakgrunden skymtar havet och Bohusläns klippor.
Lars och Junior på sin sommarö.

Innan jag fick uppdraget att skriva en recension av programmet ”Lerins Sommarö”, visste jag inte särskilt mycket om konstnären och författaren Lars Lerin.  Jag har bara uppfattat honom som en ytterst empatisk och trevlig människa på TV.

I serien ”Lerins Sommarö” tar han emot gäster på ön där han bor under sommaren. Lerin pratar med dem, låter dem måla och ofta låter han dem berätta sin egen livshistoria. Bland annat har Kalle Moraeus, Marianne Mörck, Fredrik Wikingsson och Erik Lundin varit där. De har alla öppnat sig för Lerins genuint nyfikna frågor. I avsnitten är det också en av ”hans lärlingar” med som har funktionsnedsättning. Lärlingen är med och berättar, visar sina talanger att måla eller vad det kan vara. Det känns ej heller utstyrt att gästen med funktionsnedsättning sätts i centrum enbart för produktionens skull.

Det känns hela tiden ärligt och genuint när Lerin träffar på nya och gamla bekantskaper. Han lyckas med konststycket att vara både rolig, nyfiken och empatisk på en och samma gång. Jag skrattar ofta till åt hans små skämt när jag tittar. Lerin lyssnar, gästerna lyssnar, men framförallt pratar de med varandra – och målar. SVT var nog inne på att det skulle bli en riktig ”feel good-serie”, och det har de verkligen lyckats med. Andra produktioner på samma tema blir oftast konstgjorda och inte riktigt äkta.

När det gäller Lars Lerin så är det bara att inse att han verkligen är en genuin person som gör sitt allra bästa för att bekämpa fördomar. Intrycket av serien är nämligen den att han bryr sig om alla sina gamla och nya vänner. Detta oavsett om det är en kändis eller en okänd person med funktionsnedsättning. Ingen enskild TV-personlighet har gjort så mycket som Lars Lerin för att slå hål på fördomar om en grupp människor som sällan får komma till tals i ”fin-TV”.

Har ni inte sett serien ”Lerins Lärlingar” tidigare, så uppmanar jag dig att kolla in serien på SVT Play också. Men just nu är Lerins Sommarö kung på TV!