Konstnär Robert Söderholm | iMAGO

Konstnär Robert Söderholm

Vi träffade Robert Söderholm som är en konstnär från Leksand. Han är skulptör, men tecknar och målar också. Robert berättar att han har ritat och målat sedan han var fyra, fem år. Han föddes i Göteborg, men bor sedan 15 år i Leksand. Han trivs bra i Dalarna även om han kan sakna havet ibland. Robert jobbar på lite olika platser. På Affär’n i Leksand gör han till exempel schabloner som trycks på tyger. Det blir väskor, förkläden och kuddfodral som sedan säljs i affären. När han är på Fiskgatan skapar han skulpturer. Materialet kan vara trä eller papier-maché eller keramik.

Mot en ljusgrå bakgrund utomhus sitter Robert på en spark. I sin högra hand håller han en raku-glaserad dödskalle.
Robert Söderholm

Hur gör du dina skulpturer och hur lång tid tar de att göra?

Djurskulpturerna kan ibland ta fem, sex dagar att göra. Det beror på hur mycket energi man lägger ner på dem. De är gjorda i papier-maché. Man kan göra på olika sätt. Ibland kan man använda kartonger. Man ritar upp figuren på en sida. Sedan klipper man ut den. Så bygger man på med papper. Det går åt väldigt mycket material och tejp.

Jag skissar innan jag börjar med själva skulpturen. Det är viktigt att man bestämmer storleken också. Sedan bygger jag ut den.

Jag har alltid varit intresserad av djur. Ibland så bara tänker jag och provar att göra det här djuret. Man bygger upp dem liksom. Just nu jobbar jag med en utter som ska sticka upp ur vatten. Jag får fota den när den är klar och skicka bild på den till er.

Har du några framtidsplaner eller drömmar?

Ja, det beror på. Jag vet inte hur det ser ut. Jag har inte sökt någon skola än, men det hade varit trevligt att gå en konstnärlig utbildning. Att fortsätta arbeta med skulptur tror jag är det som jag vill göra i framtiden.

Hanna intervjuar Robert digitalt. Hon sitter böjd över en dator på ett skrivbord.
Hanna intervjuer Robert digitalt.

Hur hittar du inspiration?

Jag tycker om fantasi. Ibland går jag ut på internet och söker på konstnärer. På så sätt får man inspiration. Jag vet inte vad konstnärerna heter. Jag kollar bara på bilderna. Jag tänker att nu vill jag rita någon fantasibild, så jag kollar på internet efter något som intresserar mig.

Du har gjort ett fint vandringspris till Kultur och Kvalitets stipendium. En skulptur som heter ”Änglademon”. Den är som en flicka eller ängel. Hur fick du inspiration till det uppdraget?

Jag är lite intresserad av sådana slags fantasier. Det är väldigt mycket änglar. Fast det är monster också.

Hur var det att få ett sådant uppdrag, tycker du, var det roligt?

Jo då, ibland ritar jag figurer från filmer och sådant som redan finns. Men det kan man ju inte hålla på att sälja hur som helst. Så jag tänkte att jag hittar på något eget. Jag gjorde mina egna försök, hittade på mina egna figurer. Lite svårt att komma på färgerna. Men jag fick fram färgerna till slut.

Vi tackar Robert för intervjun!

Målning expressionistisk stil. Åtta olika blommor i olika färger och utformning. Bilden är färggrann och ger ett levande intryck.
Målning. Den här gjorde jag faktiskt på en sommarkurs. Det var tänkt att vi skulle måla blommor. Temat var blommor så jag började med en svart bakgrund. Så tog jag mörkgröna färger, sedan ljusare på det. Det är sådana här tubfärger, akryl. Den är 30×30 cm kan man säga.
En teckning i svart tusch. En stor detaljrikedom med blommor, grönska och frukter som ger intryck av mönster som täcker hela pappret. En chinchilla-liknande figur håller en vindruva.
Teckning. Det här är ju också lite fantasi. Jag kollade väldigt mycket på internet. På gamla urnor och sådant och mycket blommor. Så jag tänkte att jag ritar ihop allt på en gång. Hittade på mina egna detaljer och mönster. Det är vanlig penna som man kan sudda. När allt är klart fyller man i med svart. Sedan suddar man ut så att linjerna försvinner, så det bara är det svarta som är kvar.
En skulptur av en chinchilla i papier-maché. Chinchillan sitter på marken och håller de små framtassarna framför sig.
Chinchillan. Jag kallar den för ”Chinchillan”. De är roliga och söta. Jag har velat ha en sådan men har inte riktigt utrymme för den. Det här är ett bra alternativ. Man gör en skulptur av det husdjuret man vill ha.
En skulptur i papier-maché som föreställer en kanin. Kaninen står upprätt på de stora baktassarna och den håller framtassarna framför sig över magen.
Kaninen. Vi har en vädur. Det är samma färger, lite så här vildgrå päls. Väduren heter Puff.
En skulptur av en vädurskanin i papier-maché. Vädurskaninen sitter hopkrupen med böjd rygg och har tassarna under sig.
Vädurskanin. Den är i papier-maché. Jag har lackat den som yttersta lager. Kroppen är bara papper och tejp. Men öronen har ståltråd i sig för att man ska kunna forma dem.
En skulptur i papier-maché som föreställer en flygande undulat. Undulatens vingar är utsträckta, fjädrarna längst ut och de långa stjärtfjädrarna är svarta.
Undulat. En flygande undulat. Vi hade en undulat. Den hette Chatte, fast det är många år sedan. Detta är en hona ser man. Hanarna har lila på övernäbben. Den här är ju rosa. Det är också papier-maché. Det tog bara två dagar att göra den.
En skulptur av papier-maché som liknar en riktig groda. Den sitter med benen under sig och bakbenen är kraftiga.
Groda. Den har inget annat namn än groda. Den är i papier-maché också. Grodans ”fingrar” är gjorda med hjälp av ståltråd.
Ängel, är en skulptur av papier-maché. Hon är ett slags sagoväsen vars gestalt påminner om en djävulsfigur med horn, i kontrast till de vita änglavingarna på ryggen.
Ängel. Vi kan kalla den ”Saga” just nu. Jag har lagt papperslera på utsidan för att få den slätare. Vingarna formade jag med hjälp av en kartongbit. Sedan så lade jag dit papper med lim på för att få alla de här detaljerna. Limmet gör så att det blir hårt också, stenhårt. Ibland får man teckna dem i förväg, för annars vet man inte hur de ska stå.
Viola är en skulptur av papier-maché. Hon är slags sagoväsen som påminner om en kvinnlig version av en satyr eller en demon.
Viola. Ja du, den heter ”Viola”. Den är påhittad av mig. Det är papier-maché också. 
Jag höll på ett år med den. Det är en av de första papier-maché-figurerna som jag gjorde. 
Det är mycket lera på den. Sedan blå mark, med blå ögon också.
Dödskalle är en skulptur i keramik som föreställer benet i skallen på en död människa. Skulpturen är ljus med mörka linjer i ojämnt rutnät, så den ser krackelerad ut.
Dödskalle. Den är i keramik. Det är en glasyr som man rakubränner. Den är rakubränd, så kallas den sortens stil.
Dödskallen en skulptur i keramik. Skallens form är oval och längst upp finns ett runt mönster i en snurrande form, likt en frisyr.
Dödskallen. Jag jobbar ibland på Tällbergs keramik. Den här har jag gjort där. Det är olika mönster jag gör på skallarna när jag arbetar där. Ibland kan de till och med få hår och skägg. Man sitter hela tiden och håller på. Det tar 60–90 minuter att göra skallen, sedan tar det tid att göra mönstren också.
Dödskallen är en skulptur i keramik. Hela huvudet är täckt av rödsvarta fördjupade strimmorna. Det ger en känsla av massa små muskler, eller små sår.
Dödskallen. Den är i keramik. Jag jobbar på Tällbergs keramik varannan lördag. Det är roligt att prova på olika material. Man får använda verktyg, inte bara fingrarna, annars går det inte att forma alla detaljer.

KOMMENTAR

Kultur och Kvalitet (KoK) har ett stipendium. Stipendiet delas ut en gång om året till en person som på olika sätt berikar samhällets kulturliv och visar på kulturens mångfald.  

Vinnaren får 5000 kronor, ett konstverk och vandringspriset ”Änglademon” skapat av Robert Söderholm. 

På KoK:s hemsida kan du se skulpturen ”Änglademon” och lära dig mer om KoK:s stipendium: https://www.kulturochkvalitet.se/om-oss/