Konst som berör på Handelshögskolan
När Lars Strannegård blev rektor för Handelshögskolan fick konsten på skolan en ny roll. Det första man ser när man kommer in i entrén är inte porträtt av skolans alla rektorer, utan modern samtidskonst.
I den stora samlingssalen, som också fungerar som fikarum för eleverna, möts man av Oskar Furubackens rörliga bilder från storstaden i microperspektiv på en gigantisk bildskärm. Jakob Dahlgrens Ukrainaflagga låter oss inte glömma Rysslands anfallskrig. Maria Miesenbergers förgyllda staty ”Hoppet” svävar över studenterna och påminner om känslan innan man skall ta det avgörande hoppet i livet.
”Två parallella rum”, en installation av Meta Iseaus Berlin, beskriver ett rum som är ljust och lätt och ett som är mörkt och dystert. Hon vill visa att vi ofta vill beskriva oss som den lätta och ljusa personen, i stället för den mörka dystra.
Konsten på Handelshögskolan är donerad konst från tidigare elever eller institutioner. Det är både permanent konst och konst som byts ut med jämna mellanrum. Tanken är att konsten ska få eleverna att fundera i nya tankebanor eller skapa debatt.
Om något konstverk ifrågasätts av studenter bjuder skolans ledning in konstnären som svarar på studenternas kritik och funderingar. Detta har skapat många bra diskussioner på skolan.
En gång drog några studenter ur sladden till storbildskärmen för att man inte gillade konsten, vilket resulterade i en bra och fördjupad diskussion om konstnärens ambitioner och hur man förhåller sig till någon annans syn på livet.
Det som har förändrats mest är de omgjorda ”klassrummen”. Några av rummen är:
I ”Cabinet room” är bord och stolar gjorda så att man kan kombinera möbleringen precis som man vill. I rummets kortsidor finns bekväma sitt- och liggmöjligheter.
Jakob Dahlgren som har gjort den ukrainska flaggan har också designat ett av lärorummen. Han har använt pennor, linjaler, tumstockar och måttband på ett fascinerande sätt.
Ett tredje undervisningsrum domineras av en stor soffa och några runda bord. Utsmyckningen är gjord av Charlotte Gyllenhammar, Christan-Pontus Andersson och Jens Fenge. Det är också det enda rummet där en av Handelshögskolans historiska giganter, nobelpristagaren Bertil Ohlins porträtt finns.
I ett av rummen där man studerar pengar finns en växelbänk från 1500-talet som är knäckt. När en bankir hade misslyckats som yrkesman fick han inte längre arbeta och då hade man sönder hans bänk. Ordet bankrutt kommer från detta.
Samtalsrummet påminner om en bastu med en fejkad brasa i mitten och sex sittplatser i en ring. Rummet har blivit en populär plats för de studenter som deltar i en bokcirkel där man läser och diskuterar moderna romaner.