Outsider Art-konstnären Kristoffer ”Toffe” Ekelund
Bildkonstnären Kristoffer ”Toffe” Ekelund hämtar sin inspiration från tv-spelsvärlden. Hans bilder innehåller avancerade konstruktioner med huskroppar, trappor och gångar ur olika perspektiv.
”Toffe” började på den konstnärliga verksamheten Inuti i Stockholm 2001. Inuti består av tre ateljéer och där kan konstnärer med LSS-behov delta aktivt i kulturlivet.
2018 var ”Toffe” en av de 17 konstnärerna som nominerades till The European Art Award. Det är ett pris som delas ut vart fjärde år i München och som räknas som det finaste pris en Outsider Art-konstnär kan få.
Kristoffer Ekelund beskriver sig själv
Jag kallas för ”Toffe” och jag har arbetat på Inuti sedan 2001. Jag började på Tisdagsateljén men gick snart över till heltid. Jag älskar att skapa konst – måla, skulptera och hugga i sten; ja, allt är roligt.
Jag har haft en egen utställning i Luleå som handlade om Egypten. Mina motiv kan vara lite av varje: Egypten, blommor, motiv från serier med mera. Ibland hjälper jag till med matlagningen på Inuti och mina fritidsintressen är bowling, actionfilmer och TV-spel, säger Kristoffer.
”Toffe” som performancekonstnär i The Choolers
Kristoffer är också en av sångarna i musikgruppen The Choolers. Han sjunger inte utan det är mer som poesi han pratar till musiken.
The Choolers är en holländsk musikgrupp som ”Toffe” och hans handledare, konstnären Jan-Alberts Carlsson, blev medlemmar i för många år sedan. Det började med att de träffade Antoine Boulangé på ett studiebesök.
Antoine arbetade med ett ljud- och musikprojekt och ”Toffe” tyckte om att uppträda. Antoine blev förtjust i det ”Toffe” gjorde och så blev han och Jan-Albert medlemmar i gruppen. The Choolers har uppträtt på många platser runt hela Europa, bland annat på festivaler i Belgien, Provence i Frankrike och på Moderna museet i Stockholm.
Projektet Weesst
När Jan-Albert slutade på Inuti sökte och fick han och ”Toffe” pengar för projektet Weesst av Konstnärsnämnden. Projektets idé var att ”Toffe” och Jan-Albert skulle arbeta tillsammans som en konstnärsduo. De skulle göra målningar tillsammans och dokumentera processen och resultatet skulle bli en turné till konstskolor och kulturhus som en musikperformance.
Nu skulle vi arbeta ihop på riktigt, berättar Jan-Albert. Nu var jag inte längre ”Toffes” handledare utan hans konstnärskollega. Vår arbetsmetod var att när ”Toffe” gjorde något, ändrade jag det till något annat och så ändrade han det jag hade gjort.
Min idé var att vi skulle blanda våra stilar men under arbetets gång märkte jag att det var roligare att arbeta vidare på hans spår och då blev han också nöjdare, fortsätter Jan-Albert.
Tyvärr satte pandemin stopp för vår turné. Det slutade med att vår presentation på olika platser blev en performance på Fridhemsplan i Stockholm. Vi uppträdde på gatan utanför ett skyltfönster. Samtidigt visades två av våra större målningar i fönstret. Dessa målningar kom sedan med på Liljevalchs vårsalong och bägge målningarna köptes av en konstsamlare i Berlin, avslutar Jan-Albert.
För pengarna åkte ”Toffe” och Jan-Albert till Paris och besökte Outsider Art Fair. Just nu funderar de på varsitt håll hur de ska kunna fortsätta sitt givande samarbete.