Elefantöra – elektronisk musik med hjärna och känsla
Ensemblen Elefantöra bjöd på en stark visuell och musikalisk föreställning i kulturhuset Spira i Jönköping. De framförde bland annat stycket ”Elephant Ears on the Brain”, som kan översättas med elefantöron på hjärnan. Musiken har de skapat tillsammans med forskaren och artisten Barbara Nerness. Det var kulturföreningen Freja som under tre dagar i juni arrangerade Freja Funkfestival med olika kulturupplevelser med teater, musik och performance arts.
Elefantöra är en del av ShareMusic and Performing Arts. Ensemblen bildades 2017 och består idag av Ewe Larsson, Joel Mansour, Liv Dahlstrand och Sayam Chortip. Gruppen framför elektronisk musik, både beställningsverk från olika kompositörer samt egenproducerad musik.
Elefanter har stora öron
Joel har varit med från början och han förklarar hur namnet kom till. Vi hade samarbete med en tonsättare, Karen Powers, och hon kom på namnet. Vi var som en stor konkav mick som tog in allt ljud och elefanter har ju stora öron, berättar han.
Elefantöra är en fast ensemble och de fyra medlemmarna har lite olika uppgifter. Det gemensamma instrumentet är varsin iPad.
Fyra i ensemblen
Ewe är fast anställd hos ShareMusic. Hon gick estetiskt program på gymnasiet och trotsade alla som sa att en rullstolsburen person inte kan spela piano. Det kan hon med bravur och förutom pianospel använder hon iPad för att få fram olika musikaliska ljud. När Ewe gick i gymnasiet blev hon vän med Sayam.
Sayam har alltid varit intresserad av att skapa text och han bidrar starkt till Elefantöras konserter med sina egna dikter. De kan ofta bilda en slags röd tråd i musikens tema samtidigt som även han använder en iPad för att blanda elektronik och mänsklig röst.
Liv bidrar med sin röst och elektronik, också via sin iPad. Hon skapar ljud med objekt som inte vanligtvis förknippas med musik. I Elefantöras senaste stycken har hon använt kottar hon hittat i skogen, metallskrot från en nedlagd fabrik och papper hon prasslar med framför micken.
Sist men inte minst har vi Joel. Hans instrument är gitarren och naturligtvis en iPad. Under föreställningen i Jönköping fick han även bidra med sina hjärtljud. Det sista stycket som framfördes var Elephant Ears on the Brain som gruppen arbetat fram tillsammans med Barbara.
Musik från hjärnan
Förutom Elefantöras vanliga sätt att skapa musik ingick två inslag som väckte stor uppmärksamhet. Ewe satte under styckets final på sig en mössa som skickade signaler från hennes hjärna och omsattes via hennes iPad till musik.
Att skapa en känsla
En mycket viktig person är Eli Gejer. Hon är ljudtekniker och ljuddesigner. Hennes ljusspel på scenen är i samklang med musiken och förstärker styckenas olika tema.
Sayams diktrad om flygplanet som inte landade, låg som en talad slinga och plötsligt reste sig Joel och började springa runt, runt, runt på scenen. Han satte sedan en mikrofon vid sitt bröst och hans hjärtslag blev musik.
Eli är inte en fast del av Elefantöra men hon uppskattar mycket att få arbeta med ensemblen. Hon sammanfattar sin uppgift som ljuddesigner som att skapa en känsla utifrån effekter med en tanke.
Under konserten i Jönköping framförde Elefantöra förutom egenskriven musik också ”Listening with Elephant Ears”, som kan översättas med att lyssna med elefantöron. Stycket har de skapat tillsammans med Hugo Boothby från Malmö Universitet. Dessa stycken var Havslåten, Skogen från Sayams dikt Genom skogen, Folkhälsomyndigheten samt Fängelset.
Kommentar
Barbara Nerness är forskare vid Stanford Universitys Center for Computer Research in Music and Acoustics. Fokus för hennes forskning är hjärndynamik som mäts genom EEG under musikimprovisation.