Teaterakademin - för dig som drömmer om att bli skådespelare | iMAGO

Teaterakademin – för dig som drömmer om att bli skådespelare

Hösten 2021 invigdes Teaterakademin i Malmö. Det är en ny daglig verksamhet med teaterinriktning. Den startades på initiativ av Moomsteatern i samarbete med Funktionsstödsförvaltningen i Malmö. Tanken är att deltagarna ska utvecklas i sin egen takt som skådespelare och med möjligheten att bli professionell skådespelare med anställning.

Scenbild med fokus på Frida i profil mot en mörk bakgrund. Hon har en röd grovstickad sjal om sig och stirrar avlägset framför sig.
Frida Schriver i ”Ett drömspel” (FOTO: Bodil Johansson)

En ny idé

Sandra Johansson, från Moomsteatern, berättar att de kom med förslaget till Funktionsstödsförvaltningen i Malmö, eftersom de saknade en plats där skådespelare med funktionsvariation kunde växa i sin egen takt. Moomsteatern har tidigare arbetat med praktik innan man anställs som skådespelare.

”Vi tyckte det var bra att göra det inom en daglig verksamhet, istället för till exempel en utbildning, då deltagarna kan få den tid de behöver för att utvecklas. För vissa personer kan det vara två år och för andra personer kanske det är tio år.”

Saina Banaei, från Malmö kommun, förklarar att de har ett gemensamt mål med verksamheten, att närma sig professionellt skådespeleri. De samarbetar med Moomsteatern som har kompetensen inom teater, vilket Malmö Stad inte har. Det långsiktiga målet är att så många som möjligt ska få en anställning, men det får ta den tid och förutsättningar som behövs, eftersom Teaterakademin är en daglig verksamhet.

Saina sitter och pratar engagerat.
Saina Banaei berättar (FOTO: Niklas Böhme)

Moomsteatern och Funktionsstödsförvaltningen har skrivit ett samarbetsavtal, ett så kallat IOP-avtal, på tre år. De ska utvärdera efter tre år hur det har gått. Om de kommer fram till att det fungerat som de vill med Teaterakademin, kommer samarbetet att fortsätta.

Delta på Teaterakademin

Saina förklarar att eftersom Teaterakademin är en LSS-verksamhet, så måste man ansöka om insatsen daglig verksamhet för att bli deltagare på Teaterakademin. Det finns några kriterier för att vara med på Teaterakademin, till exempel att dagarna blir lite längre eftersom målet är en anställning. Sandra tillägger att man behöver ha en brinnande lust och vilja att spela teater.

Emma Hansson Löfgren, omsorgspedagog på Teaterakademin, säger att man måste tycka det är roligt att arbeta i grupp. Eftersom teater handlar om samspel. Det är många delar.

”Man kan tänka sig att det bara är det roliga att man går ut, så är det en publik där och man har en jätterolig kostym. Men det är så mycket arbete innan det steget, som är som en process och det ska man också vara nyfiken på.”

Gruppen sitter i en ring, med fokus på Sandra som pratar.
Sandra Johansson (från höger) pratar medan Emma Hansson Löfgren, Julia Hansson och Frida Schriver lyssnar (FOTO: Niklas Böhme)

Andra utbildningar på Teaterakademin

Vi undrar om Teaterakademin kommer att utbilda i andra typer av teaterarbete, som scenograf, kostymör och maskör? Inte bara skådespelare.

Emma svarar att Teaterakademin är under uppstart, så det är grundläggande skådespeleri som de övar på. Men de är granne med verksamheten ”Röda tråden”, som arbetar med textil, så vem vet? Teaterakademin är en kreativ verksamhet, så utrymmet finns att vara kreativa på flera sätt än bara genom teaterövningar.

Frida Schriver, skådespelare och deltagare på Teaterakademin, berättar att de redan gjort saker med ”Röda Tråden”. Som självporträtt, färgat tyg och sytt väskor.

Frida och Johanna är finklädda vid invigningen, Frida lyfter glaset mot oss i en skål.
Frida och Johanna Friberg på invigningen av Teaterakademin (FOTO: Amy Hvorman)

Aktiviteter på Teaterakademin

Vad får man egentligen göra på Teaterakademin? Vilka aktiviteter ingår, undrar vi. Emma och skådespelarna Frida och Julia Hansson hjälps alla åt att svara på vår fråga. Det är morgonuppvärmning, yoga, meditation, röstövningar och kroppsövningar med mera. Kroppen och rösten är de främsta verktygen i teater.

De kommer att jobba mer med improvisation framöver. Frida förklarar att de ska arbeta med känslor, miljöbeskrivningar och aktiviteter. De har en uppgift att tolka dikter. Frida och Julia har valt varsin bok som de arbetar med nu. Idag arbetade de med att göra en koreografi, till sin dikt.

Sandra tillägger att vissa block samarbetar Teaterakademin och Moomsteatern med. Till våren planerar de bland annat en clown-workshop som den konstnärliga ledaren på Moomsteatern, Pelle Öhlund, kommer hålla i.

En unik teater

Moomsteatern är en unik teater som har anställda skådespelare med funktionsnedsättning i sin ensemble. Vi undrar om det finns fler professionella teatrar i Sverige, eller världen, som har det? Sandra svarar på vår fråga:

”I världen vågar jag inte svara på, men i Sverige är Moomsteatern den enda teatern som heltidsanställer skådespelare med intellektuella funktionsvariationer, med kollektivavtal. Det finns flera teatergrupper runt om i Sverige som jobbar på en professionell nivå med skådespelare med intellektuella funktionsvariationer, men de är oftast inom ramen för daglig verksamhet.”

Sandra, tillsammans med några andra, arbetar för att vanliga teatrar och dansinstitutioner ska tänka in personer med funktionsvariation i sin mångfald bland skådespelare och dansare.

Scenbild på Johanna när hon står med två flaskor vin i famnen och ser bister ut.
Johanna Friberg i föreställningen ”The Erased” (FOTO: Bodil Johansson)

Att anställa

Vi frågar om det finns några utmaningar med att anställa skådespelare med funktionsvariation på vanliga löner?

Sandra förklarar att den första utmaningen är utbildning. För en person med intellektuell funktionsvariation som gått särskolan, är högre utbildningar i princip stängda. Personen kan inte söka högskola eller universitet. Det går inte att söka till Teaterhögskolan, men det finns en del folkhögskolor som det går att söka till.

Moomsteatern behöver utbilda själva, fortsätter Sandra, det är i princip omöjligt att gå från skola till skådespelare. Du behöver lära dig mer om skådespelaryrket och vad det innebär att ha ett jobb.

Den andra utmaningen är att skådespelare får ett stöd på Moomsteatern som de inte får på till exempel en Stadsteater. Men det finns lösningar på det som vi gärna skulle dela med oss av till andra teatrar, tillägger Sandra.

Skådespelarna berättar

Vi avslutar med att fråga de antagna skådespelarna Frida och Julia, hur de fick reda på Teaterakademin och om de trivs med sitt arbete?

Frida berättar att det känns bra att arbeta som deltagare på Teaterakademin. Hon har praktiserat på Moomsteatern och blev tipsad av Sandra om verksamheten.

Nära porträtt på Frida som lägger huvudet på sned och tittar in i kameran. Hon har en gul skjorta, eller möjligen pyjamasjacka på sig.
Frida i föreställningen ”Det bor en prinsessa på Månen” (FOTO: Bodil Johansson)

Sandra förklarar att hon pratat med Frida och Johanna Friberg som praktiserar på Moomsteatern, om de ville dela sin plats mellan Moomsteatern och Teaterakademin. På Teaterakademin får de en större chans att växa, utvecklas och lära sig saker. På Moomsteatern är det bara jobb, jobb, jobb.

Julia var på en annan daglig verksamhet tidigare. Hennes mamma läste om Teaterakademin i tidningen och trodde att det skulle passa Julia. Hon sökte kontakt med Sandra och Emma, gick på möten, workshops och praktiserade ett par veckor. Sedan bestämde sig Julia för att börja på Teaterakademin.

”Jag tycker om att komma hit och jobba. Vi jobbar med en process som ska bli en liten redovisning i december för Moomsteatern”.

Både Julia och Frida siktar på att få en anställning på Moomsteatern när de är klara på Teaterakademin.

I samtalet fanns:

Sandra Johansson, verksamhetsledare Moomsteatern

Saina Banaei, sektionschef avdelning Stöd, assistans och daglig verksamhet i Malmö kommun

Emma Hansson Löfgren, omsorgspedagog på Teaterakademin

Frida ”Fridis” Schriver, skådespelare på Teaterakademin

Julia Hansson, skådespelare på Teaterakademin